Постинг
10.02.2015 10:50 -
Мило мое родно образование....
Преди няколко години писах в моя блог кратка статия затова как по предложение от страна на тогавашният министър Сергей Игнатов, МОН трябва да субсидира и частните училища.
Къде е логиката и защо трябва да се прави?
Промяната следва принципа "парите следват ученика" и означава, че частните учебни заведения ще получават сумата от единния разходен стандарт за обучението и възпитанието на всеки ученик (около 1300 лв.). Те няма да имат право да събират допълнителни такси за услугите, които се включват в стандарта. Така на практика таксите ще станат по-ниски и повече ученици ще имат достъп до образование в частни детски градини и училища (eвентуално).
Логиката е, че под натиск от ЕС трябва да бъде извършена реформа в образованието и част от нея е точно това, че парите трябвало да следват ученика. Да обаче това приложимо ли е за България, която в момента отделя най-малко пари за образование на фона на всички останали държави в съюза? Не, разбира се.
Още по-тъпото е, че в България от прехода досега са затворени над 1000 училища. Не искам да влизам в по-дълбоки сметки и да изчислявам това на какъв брой ученици е равен, че направо ще ме заболи главата. За сравнение от чисто исторически план в периода от 1937-1947 година държавата е построила толкова училища, защото още тогава са знаели, че развитието на една държава и превръщането на нейната икономика в печеливша, минава през образованието на нейното население.
Нямам нищо против държавата да подпомага и частните училища, но това може да стане само при едно условие, че тя има излишък в бюджета на МОН. Сегашната ситуацията не позволява такива средства, защото най-малкото в България все още има ученици, които пътуват със собствени средства десетки километри, за да стигнат до училището. Къде е тук държавата и МОН? Защо не осигурят финансиране на този ученик, а ще позволят на частните училища да се напълнят с мъртви души. Аналогична ситуация виждаме в момента в болниците където по-документи се водят на отчет десетки „обслужени“ пациенти.
С огледа на статистиките от МОН, че образованието в страната запада лично мое мнение е, че с този акт се цели затварянето на училищата в малките градове и села, като ясно се дава ход на частното училище, т.е. плащаш си, за да получиш диплома. Това е рай за частните училища – бързи пари и лесни дипломи.
По конституция България трябва да гарантира качествено образование на всеки един индивид. Не е ли личен изборът на всеки родител детето му в какво училище да учи? И защо трябва да се подпомагат богатите родители, а не бедните? Означава ли това, че държавата подпомага негласно богатите родители?
Изобщо образователната система става още по-недостъпна и по-бедна. Явно тенденцията е богатите семейства да купуват дипломите на децата си, а бедните да теглят кредити, за да ги изучат. След като частните училища ще получават същата държавна субсидия като държавните според мен трябва да бъдат изпълнени следните задължителни неща (крайно време е, че освен права всеки в тази държава има и задължения):
- прозрачност на тяхното финансиране и формиране на бюджета на частното училище. Това е много важно, защото така ще се откъде идват парите и чии родители са основни спонсори на децата. (Разбирай не могат да завършат).
- училищата задължително трябва да намалят входните такси за тяхното образование и трябва да понесат глоба в случай, че не го направят.
- задължително трябва да имат квоти за деца с увреждания и за деца от малцинствата. Както и да приемат със стипендии деца, които иначе не биха имали достъп до частно образование. Тогава частните училища ще изпълняват същата мисия каквато и обществените. За сега обаче това са само в сферата на мечтите, но пък паричките бързо ще бъдат изпапани.
- задължителен достъп на квестори с внезапни проверки на учениците, изпити, за да се следи качеството на образованието.
Ако трябва да погледнем реално редно е държавата да подпомага частните училища. Но в България нищо не се прави по начинът, по който трябва да бъде, защото въпреки тези субсидии все още има ученици в страната, на които достъпът до образованието е лош и затруднен. Така държавата сама лишава своите граждани от качествено образование (обикновено бедни) , а това ще доведе до миграция на учащите и затварянето на още училища. Смятам, че първо трябва да се оправят дефектите на родното образование/ училище и чак тогава да се търси държавна субсидия за частните училища.
Къде е логиката и защо трябва да се прави?
Промяната следва принципа "парите следват ученика" и означава, че частните учебни заведения ще получават сумата от единния разходен стандарт за обучението и възпитанието на всеки ученик (около 1300 лв.). Те няма да имат право да събират допълнителни такси за услугите, които се включват в стандарта. Така на практика таксите ще станат по-ниски и повече ученици ще имат достъп до образование в частни детски градини и училища (eвентуално).
Логиката е, че под натиск от ЕС трябва да бъде извършена реформа в образованието и част от нея е точно това, че парите трябвало да следват ученика. Да обаче това приложимо ли е за България, която в момента отделя най-малко пари за образование на фона на всички останали държави в съюза? Не, разбира се.
Още по-тъпото е, че в България от прехода досега са затворени над 1000 училища. Не искам да влизам в по-дълбоки сметки и да изчислявам това на какъв брой ученици е равен, че направо ще ме заболи главата. За сравнение от чисто исторически план в периода от 1937-1947 година държавата е построила толкова училища, защото още тогава са знаели, че развитието на една държава и превръщането на нейната икономика в печеливша, минава през образованието на нейното население.
Нямам нищо против държавата да подпомага и частните училища, но това може да стане само при едно условие, че тя има излишък в бюджета на МОН. Сегашната ситуацията не позволява такива средства, защото най-малкото в България все още има ученици, които пътуват със собствени средства десетки километри, за да стигнат до училището. Къде е тук държавата и МОН? Защо не осигурят финансиране на този ученик, а ще позволят на частните училища да се напълнят с мъртви души. Аналогична ситуация виждаме в момента в болниците където по-документи се водят на отчет десетки „обслужени“ пациенти.
С огледа на статистиките от МОН, че образованието в страната запада лично мое мнение е, че с този акт се цели затварянето на училищата в малките градове и села, като ясно се дава ход на частното училище, т.е. плащаш си, за да получиш диплома. Това е рай за частните училища – бързи пари и лесни дипломи.
По конституция България трябва да гарантира качествено образование на всеки един индивид. Не е ли личен изборът на всеки родител детето му в какво училище да учи? И защо трябва да се подпомагат богатите родители, а не бедните? Означава ли това, че държавата подпомага негласно богатите родители?
Изобщо образователната система става още по-недостъпна и по-бедна. Явно тенденцията е богатите семейства да купуват дипломите на децата си, а бедните да теглят кредити, за да ги изучат. След като частните училища ще получават същата държавна субсидия като държавните според мен трябва да бъдат изпълнени следните задължителни неща (крайно време е, че освен права всеки в тази държава има и задължения):
- прозрачност на тяхното финансиране и формиране на бюджета на частното училище. Това е много важно, защото така ще се откъде идват парите и чии родители са основни спонсори на децата. (Разбирай не могат да завършат).
- училищата задължително трябва да намалят входните такси за тяхното образование и трябва да понесат глоба в случай, че не го направят.
- задължително трябва да имат квоти за деца с увреждания и за деца от малцинствата. Както и да приемат със стипендии деца, които иначе не биха имали достъп до частно образование. Тогава частните училища ще изпълняват същата мисия каквато и обществените. За сега обаче това са само в сферата на мечтите, но пък паричките бързо ще бъдат изпапани.
- задължителен достъп на квестори с внезапни проверки на учениците, изпити, за да се следи качеството на образованието.
Ако трябва да погледнем реално редно е държавата да подпомага частните училища. Но в България нищо не се прави по начинът, по който трябва да бъде, защото въпреки тези субсидии все още има ученици в страната, на които достъпът до образованието е лош и затруднен. Така държавата сама лишава своите граждани от качествено образование (обикновено бедни) , а това ще доведе до миграция на учащите и затварянето на още училища. Смятам, че първо трябва да се оправят дефектите на родното образование/ училище и чак тогава да се търси държавна субсидия за частните училища.
Тагове:
Вълнообразно
Савската царица предрича преражданията н...
Годишна класация Топ-5 за 2016 г.
ДОВИЖДАНЕ, ДО СЛЕДВАЩИЯ ОГЪН
Годишна класация Топ-5 за 2016 г.
ДОВИЖДАНЕ, ДО СЛЕДВАЩИЯ ОГЪН
малките населени места съвсем ще се обезлюдат. И ще се отвори пространство за бежанците и ромите от Европа. Но дали само това е целта? Може и да е за това хората да си разпродадат земи и имоти за жълти стотинки. КОШМАР!
цитирайkunkata написа:
малките населени места съвсем ще се обезлюдат. И ще се отвори пространство за бежанците и ромите от Европа. Но дали само това е целта? Може и да е за това хората да си разпродадат земи и имоти за жълти стотинки. КОШМАР!
в момента се ползва като буфер от нахлуващите бежанци към Западна ЕВропа и фронтова линия срещу Русия. И в двата случая сме нагъзени...