Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.01.2016 21:18 - Как се формира цената на горивата в България? Измамник ли е Марешки?
Автор: megafon Категория: Политика   
Прочетен: 10395 Коментари: 8 Гласове:
11

Последна промяна: 21.01.2016 09:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

В понеделник по сутрешният блок на Нова тв гледах как двама специалисти се оборваха взаимно относно цената на горивата в България.

Как точно се формира тя и има ли картел? Прави ли Марешки дъмпинг на цената на горивата или просто в България се краде здраво по цялата верига от производител до краен търговец? Или има негласно споразумение? Лично да ви кажа мен ме интересуват съвсем други въпроси, които до момента никой не е дал отговор, а те са жизнено важни за това, как се образува цената.

1. Този въпрос силно ме вълнува предполагам сигурно и вас и той е следният: "Какви са производствените мощности на Лукойл? (По-големи мощности, по-ниска себестойност).

2. На пазара на суров петрол съществуват три вида суров петрол - Брент, Урал и WTI. По-надолу в статията ще обясня какви са разликите и кой е най-хубавият.

3. Третият въпрос е "Как точно Лукойл формира пазарната цена и каква е заложената норма на печалба".

4. Как Лукойл преработва горивото? (технологичният процес)

Преди да анализираме как се образува цената на горивата, нека разгледаме трите основни вида.

Брент (Сорт Брент) - сорт петрол, който е бенчмарк в производството, добиван в Северно Море. Името на сорта идва от минно поле в Северно море, открито през 1970. Всъщност смесите от суров петрол могат да се нарекът Брент, Осенберг и Фортис между бреговете на Норвегия и Шотландия. Брент е един от най-търгуваните видове петрол на световните борси. Цената на петролът сорт Брент е основна при ценообразуването от 1971 от когато заема около 40% от сортовете петрол по целия свят особено при руския петрол в Урал. Ето защо този сорт е бенчмарк. Цената на петрола бе 1 долар/барел по-ниска от цената на WTI и с 1 долар/барел

по-висока от така наречената "Референтна кошница на суровия петрол на ОПЕК" за кисело-суровия петрол. Въпреки това тази тарифа  се променя през 2007 и петролът сорт Брент се котира с WTI премия. В днешно време се обсъждат основанията за по-нататъшното използване на петрола сорт Брент като основа за определяне на цените на световния пазар. Това се дължи главно на по-слабото производство на суров петрол в Северно море, което води до намаляването на ликвидността и смут при определяне на цените.

Урал - сорт кисело суров петрол (със съдържание на сяра около 1.3%), който представлява сурова петролна смес, произвеждана в автономната провинция на Татарстан - Ханти-Мансийк. Основните производители на петрол в Урал са следните компании: "Руснефт", "Лукойл",  "Сургутнефтегаз", "Газпромнефт", "ТНК-ВР и "Татнефт". Цената на руския петрол се определя при дисконтиране на цената на Брент, тъй като руския петрол се смята за по-нискокачествен поради високото съдържание на сяра и твърди циклични карбохидрати. В последно време в Русия се взимат мерки за повишаване на качеството на на нефта в Урал чрез изключването на киселия татарски нефт (в Република Татарстан ще се построят нови мощности за дистилиране на бензин от местния петрол.) Западно-сибирският нефт е приемливо качество. В чужбина е познат като Сибирски Лайт сорт. В русия, фючърсен контракт се търгува за петрола от Урал на FORTS пазара и стоковата борса RTS.

WTI (West Texas Intermediate) - вид петрол, произвеждан в Тексас (САЩ), като съоръжението му е 40° API, съдържанието на сяра - 0,4-0,5 %, основно се използва за производство на бензин и затова този сорт се радва на високо търсене, особено в САЩ и Китай.

Това е и първата неизвестна в нашето уравнение. С какви ресурси работи Лукойл и как е направена инсталацията? Не успях да намеря информация в интернет, която да е достоверна и да се приеме като доказателство, че Лукойл работи точно само уралски или брентски сорт.

Каква е разликата? Разликата е, че първият има много по-ниска себестойност от там следва и по-ниска продажна цена, но има много по-скъпа първоначална инсталация.

Вторият, руски (уралски) основно се добива на територията на Русия и в бившите руски републики. Какво е характерно за него? Огромното съдържание на сяра в петрола и самият процес на извличане на бензина е по-скъп, защото има наличие на допълнителни катализатори по цялостната система за допълнителна преработка на горивото. Поради тази причина и пазарната му цена е по-ниска.

Брент - по-висока пазарна цена - по-ниска себестойност + по-скъпа инсталация

Урал - по-ниска пазарна цена - по-висока себестойност + по-евтина инсталация

Третият сорт нефт няма да го разглеждаме въпреки, че е най-добрият на пазара и почти се извлича в състояние за директна употреба за по-стари автомобили.

 В действителност ние не знаем Лукойл каква инсталация има точно изградена и дали може да преработва и двата вида суров петрол и какво количество, за да може бъде максимално гъвкава на пазара.

Втората неизвестна, която е тясно обвързана с първата е какво количество суров петрол компанията може да обработи при максимален капацитет и амортизации. Така всъщност ще можем да знаем колко точно е себестойността. Тук е момента да спомена, че големите компании като Лукойл в света работят на ужасно нисък процент маржин. Какво е маржин? Това е закупуването на суров петрол и превръщането му в бензин или дизелово гориво (целият процес) + печалбата за тях преди облагането. Например за 2015 BP работят на точно 34% от 1 барел суров петрол, което прави точно 13, 20 долара. Колко е на Лукойл ние дефакто не знаем и няма как да знаем, защото компанията не ги съобщава. Това, което намерих в разни статии в интернет не дава яснота, а и те задават същият въпрос. Споменават се 40%, ако това е така е ужасно много, защото заплатите в Лукойл не са като в ВP. Възможно ли е като монополист да работи на много по-голям процент. Разбира се, че е възможно.

 Последната неизвестна в уравнението е как точно Лукойл произвежда горивото. Как работят големите западни компании? По-долу е разбивката какво се добива от 1 барел суров петрол нефт.

1 барел суров петрол е равен на 42 галона, обаче като почне да се обработва и от процеса и допълнителните съставки, които се слагат става общо 45 галона, приблизително 170 литра.
Така и от 1 барел нефт се произвежда 47% бензин, 20% дизелово гориво с гориво или дизелово гориво за отопление, 8% авиационно гориво и т.н. Пълната разбивка е отдолу.

Product               Share of Total U.S. Petroleum Consumption

Gasoline              47%

Heating Oil/Diesel Fuel                 20%

Jet Fuel (Kerosene)       8%

Propane/Propylene       6%

Natural Gas Liquids and Liquid Refinery Gases 6%

Still Gas                4%

Petrochemical Feedstocks          2%

Petroleum Coke              2%

Residual/Heavy Fuel Oil               2%

Asphalt and Road Oi      2%

Lubricants           1%

Miscellaneous Products               0.4%

Other Liquids    0.4%

Aviation Gasoline            0.1%

Special Naphthas            0.04%

Waxes 0.04%

Kerosene            0.02%

 

*Данните са приблизителни, защото зависят от определен тип суров петрол и инсталация. Примерът е даден за САЩ със суров петрол Брент, при уралският суров петрол първичните продукти са по-малка за сметка на вторичните.

 

От цялата тази разбивка следва да се направи извода, че себестойността пада още повече, заради вторичните продукти. Прави ли така Лукойл България? Според думите на българския професор Слави Иванов в България, Лукойл преработват 75% от горивото, а на запад е 97%, остатъка са смоли, корабно гориво, много сяра и т.н. Това дали е така, пак никой не знае, защото Лукойл, за разлика от останалите компании при нея всичко е скрито покрито. Нормално ли е да бъде така предприятие, което с национално значение и може да бъде използвано като лост за застрашаване на националната ни сигурност, аз лично мисля, че не е нормално.

Така, вече имаме едно уравнение с три неизвестни, на което не можем да дадем реално никакво решение. След като почти сме наредили целият пъзел, можем ли да кажем, че Марешки прави дъмпинг на пазара на горива? Не и ще се постарая да обясня защо не.

И така – как се формира цената на горивата в България? Практически няма разлика между формирането на цената в нашата страна и в останалите страни от ЕС (Еврейският Съюз).

 1 – нефт като изходна суровина, цената на която се купува. Ако хората са умни работещи в преработвателната компания и притежават кадърни специалисти и анализатори ще играят на фучърсният пазар и съответно винаги ще купуват гориво на цена малко по-ниска от пазарната цена.

2 – т.н. „margin” (на български: маржин) за която стойност обединява в себе си – преработка, транспорт, застраховки, складиране (вкл. запасяване), дистрибуция, продажби=печалба

3 – АКЦИЗ в БГ е най-нисък – 1.01 лв. с ддс

4 – ДДС – 20%

 

Какво прави Марешки? Той купува горивото от фирма „Сакса“ официален вносител за горива в България нямаща нищо общо с Лукойл. Цените с дата 15.01.2016

Продукт

Мярка

Цена

Акциз

Надценка / Отстъпка

Данъчна основа

ДДС 20%

Базисна цена с ДДС

Бензин А95Н с мин. 7% био

1000 л

744.00

710

0

1454.00

290.80

1744.80

Бензин А100Н с мин. 7% био

1000 л

796.00

710

0

1506.00

301.20

1807.20

 

Евро Дизел 0.001%S с 6% FAME

1000 л

670.00

646

0

1316.00

263.20

1579.20

                               

 

*Въпреки, че цената на дизела е доста по-ниска на едро на дребно не е така, въпреки, че дизеловите автомобили са все повече и повече на пазара.

Ааа, ти да видиш дизела е доста по-евтин, а в бензиностанциите е обратно. И това е при цена за 1 000 литра. Марешки твърди, че купува огромно количество, което е фирмена тайна от фирма Сакса и не само от нея с 12% отстъпка. Тази отстъпка реално му е чистата печалба.

Нека да разгледаме следният пример, неговата бензиностанция във Варна.

Ако той продава на ден 20 тона гориво, това означава, че прави печалба от 2 400 лева на 24 часа, а на месец прави 74 400 лева. Това е съвсем условно, но една средна бензиностанция ги прави. Като се има в предвид, че той в момента във Варна продава най-евтино, нищо чудно да продава доста повече от това количество. Колко са заплатите? Средно един служител на бензиностанция взима около 500 лева заплата. Да, толкова взимат с малки разлики в по-големите градове. При 10 служителя това прави 5 000 лева с данъците и осигуровките ще ги сложим 10 000 лева и продължаваме:

74 400 лв.

10 000 лева заплати, осигуровки

5 000 лева за ток, вода,

1 000 лв други консумативи

30 000 за възвръщане на инвестицията, а остатъка си е абсолютно чиста печалба.

След като Марешки го може, защо другите не го правят? Лично мое мнение е, че има картел на пазара между вносителите на горива Шел, ОМВ, Газпром, Лукойл с цел да извличат максимални дивиденти от пазара.

Лично за мен най-голямата далавера и кражба става с качествата на горивата. От както сме в ЕС, в България горивата трябва да отговарят на ЕВРО стандартите. Давам пример. Имате кола БМВ с дизелов двигател и година на производство 2014. Колата е 3 000 кубика дизел с Евро 05, което означава, че цетановото число да е минимум 48.

Какво е цетаново число?

Дизеловите двигатели работят с по-тежко гориво от бензиновите - то е съставено от по-тежките фракции, получени при преработката на петрола. Дизеловото гориво се състои главно от парафини - наситени въглеводороди с формула CnH2n+2, при n>20 (до 75%) и циклични въглеводороди. Способността на дизеловото гориво да се възпламенява в двигателя се измерва по скала с мерна единица т.нар. цетаново число. Като еталон за висока възпламенимост се приема веществото цетан (хексадекан C16H34), на което се дава цетаново число 100, а за най-ниска се приема възпламенимостта на нафталина (0). Дизеловите двигатели са пригодени да работят с гориво, чието цетаново число е около 40-50.

Аз съм убеден, че в България цетановото число не отговаря на евро стандартите. С други думи ни пробутват гориво с Евро 05, а то реално е Евро 02-03, което означава по-ниско качествено гориво (по-ниска себестойност) на цената на високо-качествено. Иначе казано продават ви сребро на цената на злато. Откъде съм убеден? Ами всеки е ходил в чужбина и знае как собствената му бричка като зареди от Гърция гориво ще счупи буталата, а в България натискаш педала и колата забива муцуната.  Кой трябва да следи качествата на горивата? Държавата, а дали го прави лично аз мисля, че да, но само на документи.

Какво следва?

Единственото решение е появата на нови и нови играчи като Марешки, които смъкват все повече и повече цената на горивата. Конкуренцията на пазара изпълнява ролята на санитар! А дали Марешки ще оцелее ще покаже единствено времето. А дали горивото, което е евтино задължително е с примеси, на тези нападки ще отговоря, че няма гаранция дори ако си купите от най-скъпото гориво на голяма верига бензиностанции.

Как се произвежда бензин?


 




Гласувай:
11


Вълнообразно


1. anonymous1212 - Браво Мегафон!
21.01.2016 12:14
И добре дошъл на борда!

Темата която повдигаш е много важна.

Практиката от Варна показа, че цената на горивата спокойно може да бъда 25-30 стотинки по-ниска, към днешна дата !

"The TIMES" пише, че СКОРО ЦЕНАТА НА БЕНЗИНА И ДИЗЕЛА МОЖЕ ДА СТАНЕ ПО-НИСКА ОТ ЦЕНАТА НА БУТИЛКА МИНЕРАЛНА ВОДА!!

http://www.thetimes.co/tto/business/industries/transport/article4664990.ece

ДА АМА НЕ У НАС!

Прави впечатление, че чрез изказването на Андрей Делчев (директор на БПГА) г-н Марешки беше обвинен във всички смъртни грехове, че провеждал референдум, че имал PR и/или политически цели! По подобен начин беше организирана и атаката на времето срещу Председателя на СД на "Топлофикация Правец" - Светла Василева (наша съблогерка) !

http://www.economic/bg/news/6/pri-tezi-tseni-na-benzinostantsii-mareshki-nyama-kak-da-se-zadarzhat-na-pazara.html

В момента България изпуска златна възможност (защо?) - цената на горивата да бъде свалена, да се стимулира потреблението и бизнеса, незначително да се увеличи акциза на горивата (може би най-ниския в Европа) и по този начин да се увеличи приходната част на бюджета!
цитирай
2. megafon - Радвам се, че ти хареса
21.01.2016 12:36
моята статия. Не бих желал на този етап да се увеличи акциза, но може през спокойно да се свалят цените на всички продукти (транспортни разходи) и се надявам това да бъде глътка въздух за бизнеса и за населението. Точно в този ред на мисли, миналата седмица премиерът се изказа, че е редно бизнеса да намали цените. Интересно ми е да разбера какво мисли правителството относно контрабандата на горива. Статия от днес http://www.24chasa/Article.asp?ArticleId=5246896
цитирай
3. energywatch - @ 1. anonymous1212, @ 2. megafon
21.01.2016 12:58
Поздравления и от мен!
Плюс + плюс !

Относно контрабандата и други въпроси!

1. Чия собственост са складовете за горива под митнически контрол и какви са условията за ползването им ?

2. Защо държавната администрация в лицето на министерства, агенции и др. при провеждането на последните тръжни процедури за доставка на горива за държавната администрация изпрати покани само до ДВЕ фирми: "ЛУКОЙЛ - България" и Петрол. В България няма ли други фирми (ОМВ, ШЕЛ, Ромпетрол....)? И защо процедурите за такива суми ( в това число и суми над 1 милион лева е с поименни покани? В случай на проявен интерес ще дам линкове към поканите!

3.Имало ли е, засечени ли са (фрапиращи) разлики м/у документите придружаващи танкерите за наличното гориво в тях и някои видими външни белези (ниво на ватерлинията) над морската повърхност?

4. Има ли убийства в сектор горива и как са приключили разследванията?

Мое лично мнение, че част от тези 20-30 ст./л. отиват в партийни каси!
Чии?
Вижте политиците, които ходят най-често в Правец!

Още един път благодаря за професионалния постинг!
цитирай
4. megafon - До 3
21.01.2016 14:56
Радвам се, че положително оценяваш статията и се постарах максимално много да обхвана темата, въпреки че е много обширна и подробна.
По точка първа ще се постаря да ти отговоря с едно предавена на Валя Ахчиева, което беше излъчено преди няколко години. http://bnt/predavanyia/otkrito-s-valya-ahchieva/ochakvajte-otkrito-22-yuli-2014 Това е линка към предаването. Определено става със знанието на самите данъчни и митнически служители. Дали тук играят и вносителите като покрай легалното прекарват и контрабанда определено да. Помнин навремето за монтирането на устройствата за измерване на гориво.

По точка две мириши и вони здраво на корупция. Явно са си предразпределили пазара.

По точка три със сигурност и от предаването на Валя Ахчиева става ясно, лошото е че държавата не се сезира.

Аз се сеща в момента за 2 убийства на търговци на горива, но беше доста отдавна. Едва ли тези дето са на хранилка ще ходят в хотела в Правец, там според мен разплащането става чрез офшорки, които са собственост на други офшорки. Единственото решение е пазарът да бъде наводнен от най-различни търговци на едро, тоест да има конкуренция. Щеше да бъде хубаво ако Плама Плевен поработи.
цитирай
5. ranko - конкуренцията е решението, ако ...
21.01.2016 16:11
конкуренцията е решението,ако имах достатъчно мангизи да съм разбил всички картели - в храните,горивата,здравеопозването а бе навсякъде.Ама нямам.
В Германия ако годишната печалба на фирмата след облагане е 10-12% германеца хвърля шапка до тавана.Тук 100% печалба не я харесват пръкналите се бизнесмени и незнам какви си търгаши.
цитирай
6. redarmychoir - Трябва да се сложи ред в доставката и продажбата на горива,
21.01.2016 17:19
като се отчитат интересите на търговци, производители, граждани и бизнеса!

Твърди се от запознати, че е разглеждано преди няколко години предложение да се създаде към ДКЕВР отделна дирекция за горивата! Известен "петролен шейх" е провалил предложението!

В този аспект си спомням думите на Веспасиан "Pecunia non olet" (от лат. - Парите не миришат).

Вкарани в оборот парите нямат цвят: няма червени, няма сини!
Ние като държава трябва да си оправим и подредим "нашия двор" !

Цялата измет, която смуче нашата кръв е време да бъде изхвърлена на бунището (в затвора), независимо, за чии задгранични интереси лобира!
цитирай
7. megafon - Да за съжаление
21.01.2016 21:13
ranko написа:
конкуренцията е решението,ако имах достатъчно мангизи да съм разбил всички картели - в храните,горивата,здравеопозването а бе навсякъде.Ама нямам.
В Германия ако годишната печалба на фирмата след облагане е 10-12% германеца хвърля шапка до тавана.Тук 100% печалба не я харесват пръкналите се бизнесмени и незнам какви си търгаши.

стигнахме до там при неработещи от години държавни институции. Корупцията е навсякъде.
цитирай
8. megafon - Логично е да е така
21.01.2016 21:15
redarmychoir написа:
като се отчитат интересите на търговци, производители, граждани и бизнеса!

Твърди се от запознати, че е разглеждано преди няколко години предложение да се създаде към ДКЕВР отделна дирекция за горивата! Известен "петролен шейх" е провалил предложението!

В този аспект си спомням думите на Веспасиан "Pecunia non olet" (от лат. - Парите не миришат).

Вкарани в оборот парите нямат цвят: няма червени, няма сини!
Ние като държава трябва да си оправим и подредим "нашия двор" !

Цялата измет, която смуче нашата кръв е време да бъде изхвърлена на бунището (в затвора), независимо, за чии задгранични интереси лобира!

навремето той свали сегашния министър-председател от власт именно, защото трябваше да монтират устройствата за измерване на горивото. Така като се замисля сега, руснаците май повече злини са ни допринесли от положителни неща. И комунизмът ни беше двата пъти по-уродлив от техният.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: megafon
Категория: Политика
Прочетен: 2564634
Постинги: 194
Коментари: 3754
Гласове: 2059
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930